Artikel serie:

Min rejse med Havørredens Hemmeligheder • Foran kameraet

af Thomas Hansen

Del 2:

Så begyndte jeg at fiske uden krog!

Fiskede uden krog!

Jeg var fast besluttet på, at jeg i Havørredens Hemmeligheder 3 skulle bidrage med noget nyt. Jeg prøvede at gennemtænke strategier for hvordan jeg kunnne effektivisere og øge mine fangster på film.

En af de ting der havde irriteret mig, var som før nævnt, at jeg fangede større og flere fisk når jeg gik og trænede og ledte efter fisk i dagene op til, hvor jeg skulle filme med Niels. Jeg tog derfor en MEGET svær beslutning, som dog skulle vise sig at give pote.

Når jeg drønede rundt på kysterne for at finde fisk ugen før Niels skulle ankomme, var det en stor ulempe at jeg gik fangede fiskene på pladserne. De skulle jo helst først fanges når Niels ankom. Jeg måtte bare vide om der var fisk derude inden han kom, så hvad gør man så?

Jo, hvis man er hard core fiskefilm-skuespiller, så testfisker man alle sine pladser 2-3 dage før optagelserne UDEN kroge på blink og Wobler. Det fungerede rigtig fint. Jeg drønede rundt, og så snart jeg havde haft 2-3 hårde faste hug på de krogløse agn på en plads, stoppede jeg fiskeriet og drønede videre til næste testplads.

Det lyder måske let, men tro mig, det er det ikke for en inkarneret lystfisker som mig, at smide en krogløs wobler ud i hovedet på en kæmpe flok fisk 2-3 gange, for så at forlade pladsen, og blot håbe på at fiskene stadig er til stede et par dage efter når kameramanden ankommer. Den ændrede taktik fra min side, samt det at Niels havde simplificeret sit undervandsudstyr, gjorde vores mobilitet større. Vi fangede mange flere fisk i Havørredens Hemmeligheder 3, på den halve tid af hvad vi gjorde i de første film.

Bombarda forbudt

Efter de første film var udkommet gik Danmark, og ikke mindst Fyn ”BOMBARDA AMOK” jeg mødte efterhånden flere og flere lystfiskere på kysten, som helt havde droppet deres fiskeri med blink og wobler, og nu kun fiskede med bombarda og flue.

Flere skrev til mig, at de mente det var langt mere effektiv end blink og wobler fiskeri, og flere blev overrasket, når jeg fortalte, at det ikke i min verden forholdt sig sådan, og at jeg rent faktisk fiskede mest med blink.

Niels og jeg var derfor enige om at HH 3 skulle væren en lidt ”bombardaforbudt” film, således  at det var fiskeri med blink, wobler og  ophænger flue, der skulle dominere filmen. I forbindelse med optagelserne til HH 3 vil jeg vurdere at jeg på blink og woblere, fangede lige så mange eller flere havørreder, som jeg til sammen har fanget i Havørredens Hemmeligheder 1 og 2

Uanset hvad man fisker med - Bombarda, wobler, blink eller  ophængerflue, så er det vigtigt, at vide at alting har sin tid. Man skal simpelthen vide hvornår bombarda er bedst, og hvornår blink og wobler er bedst.

Havørredens Hemmeligheder 3 og 4 klar

Da HH 3 og 4 var færdige og klar til udsendelse, blev Claus og jeg inviteret til en lille privat forpremiere en aften på Falster hos Niels Vestergaard.

Vi var meget tilfredse med det resultat, som Niels havde fået ud af alle vores anstrengelser og vi gik i seng med en rigtig god mave fornemmelse. Jeg husker da Claus og jeg næste morgen vågnede på hver sin drømmeseng i Niels´ lille studie.

Claus havde en dundrene hovedpine den morgen, og han mente den stammede fra rødvinen, han aftenen før havde indtaget til forpremieren. Jeg tror nu, at hans hovedpine skyldtes, dampene fra hele den billige deodrant fra Netto, som jeg tømte ned i hans sovepose aftenen før, da han var faldet i søvn!

Efter at Claus havde indtaget et par panodil og en kop kaffe, talte vi om at det måske var de sidste HH optagelser vi havde lavet. Vi havde ikke indtryk af, at Niels havde planer om at lave mere Havørredens Hemmeligheder, så det var lidt underligt at vende næsen mod Fyn den morgen.

Var det slut nu?

Efter HH3 og 4 blev jeg ofte spurgt om der kom flere film. Jeg måtte bare svare, at der ikke var aktuelle planer om at lave mere film. Niels og jeg har altid haft jævnligt kontakt, men han snakkede ikke om flere havørredfilm.

Der gik lang tid - flere år - (husker ikke hvor længe) før Niels igen kontaktede mig omkring Havørredens Hemmeligheder. Han meddelte ret bestemt, at han godt ville have et møde med Claus og mig. Det resulterede hurtigt i et møde på mit kontor i Kalundborg, hvor Niels havde medbragt sin bærbare pc, og som han sagde: - Jeg tror vi skal gå i gang med Havørredens Hemmeligheder 5 & 6, se her:

Han viste os nogle af de undervandsoptagelser, han havde gået og lavet med sit selvopfundne kastekamera. Claus og jeg var mildest talt ved at falde ned af stolene, og vi var HELT enige om, at der nu var et kæmpe potentiale i at gå igang med nye optagelser.

Kastekamera med blandede følelser

Da vi startede med at filme Havørredens Hemmeligheder 5, brugte vi på alle pladser kastekameraet. Det var helt fantastisk og vildt sjovt, at vi hver aften efter en endt dags fiskeri, sammen kunne sidde foran computeren, og se om der havde været fisk derude.

På et tidpunkt husker jeg, at Niels om aftenen lavede en lille gættekonkurrence, hvor Claus og jeg skulle vurdere dagen, og så gætte på hvor mange fisk kastekameraet havde observeret.

Vi gættede stort set altid på for alt for få fisk, og det var egentlig rigtig sjovt i starten, men efterhånden blev det dog med lidt med blandede følelser, hver aften at se på alle de fisk som vi ikke rigtig kunne få i tale, selv om vi hver dag bombarderede dem med alle vores favorit agn.

En bedre lystfisker

Så længe jeg husker har jeg været i stand til at distancere mig i mit fiskeri. Lige siden jeg var 16-17 år har jeg hørt til de vel ca 10% lystfiskere på Fyn, som år efter år har landet flest havørreder på kysten.

Havørredens Hemmeligheder har uden tvivl gjort mig til en endnu ”bedre” lystfisker, jeg har lært virkelig meget af at være med i de film. Jeg må dog i dag konstatere, at det ikke kun er mig der har lært noget. Den ”effekt” HH filmene og internettet har haft på havørred fiskeriet i Danmark er imponerende.

For godt 10 år siden skulle jeg kun bruge den halve energi på at fange flere fisk end ”de andre” :-)

I dag skal jeg godt nok stå tidligt op, hvis jeg vil være med derude. Det er imponerende at se,  hvor mange havørredfiskere der i dag er på vores kyster i forhold til for 10 år siden. Endnu mere imponerende er det at se, hvor mange virkelig dygtige havørredfiskere der er kommet til derude.

Jeg håber - og bilder mig selv ind - at jeg har været med til at sætte det i gang, og at jeg har været med til at  ”skubbe” til kreativitet og nytænkning hos de mange nye dygtige havørredfiskere jeg møder i dag.

Vi fangede mange flere fisk i Havørredens Hemmeligheder 3, end vi gjorde i både 1'eren og 2'eren - og det endda på den halve tid.

Ja, og størrelsen på fiskene fik også lige en tak opad.

I Havørredens Hemmeligheder 3 og 4 koncentrerede vi fiskeriet til forår og forsommer.

Under optagelserne til Havørredens Hemmeligheder 5 og 6.

Claus og Thomas fisker for en gangs skyld ikke på Fyn. Her er de på Bornholm.

Bare en af de mange optagelser fra Havørredens Hemmeligheder 5 og 6. Et kastekamera viste, hvor mange havørreder der nogle gange er derude.

I havørredens Hemmeligheder 5, demonstrerer Thomas i overlegen stil, speed spin til sommerfiskeri. En uhyre effektiv metode.

Thomas Hansen i vant koncentreret stil - nogle gange med løftet stangspids, andre gange med stangspidsen i overfladen. Her er intet tilfældigt - det er agnen og situationen der bestemmer.